POP-UP STORE
SUBARU TÄNKER INNANFÖR BOXEN
Expedit utvecklar ett mobilt butikskoncept för japanska Subaru, som möter sitt offroad-segment där det finner sig: i naturen
Har du frågor? Bara sänd över dem så återkommer vi så snart som möjligt
Om inte berget kommer till Subaru, får Subaru komma till berget! Eller rättare sagt, till fjället. Det var enkelt uttryckt tanken bakom det popup-butikskoncept som utvecklades av Expedits norska avdelning.
Vi har i flera år designat och satt upp många av Subarus lokaler i Norge – från försäljningsområden och materialdisk till loungezoner. Därtill har vi skapat en designmanual som definierar inredningskonceptet för framtida butiksetableringar och säkrar ett konsekvent uttryck och optimerad kundbetjäning på alla ställen hos Subaru.
När bilimportören skulle göra en kampanj för sina fyrhjulsdrivna terrängbilar, tänkte vi därför okonventionellt om hur de skulle nå ut till kunder som inte är vana vid att besöka bilutställningar.
Med sin råa och oländiga natur, som sträcker sig över 200 mil från nord till syd, är de norska förhållandena perfekta för Subarus fyrhjulsdrivna bilar. Av samma anledning är det här som Subaru gärna vill möta sina kunder: I Outback Norway, där behovet av terränggående fordon är verkligt. Popup-butiken blev lösningen på Subarus önskan om att komma ända ut till frontlinjen.
Receptet är enkelt: Använd en 20 fots-container. Modifiera den så att den öppnar som vingar på sidorna i stället för baktill. Vingarna används till inramning av utomhusområdet och som annonstavla för kampanjbudskap. Montera skjutdörrar av glas och inred med transport-, temperatur- och kondenssäkra möbler och lägg in el, värme, bar, kylskåp, golv, belysning, plattskärm och utbytbar väggfoliedekor.
“VI HAR MÄRKT ETT ÖKAT INTRESSE, SOM DIREKT KAN KNYTAS TILL VÅR NÄRVARO DÄR SOM KUNDERNA BEFINNER SIG”
Torbjørn Lie, CEO, Subaru Norge
Expedits popup-lösning gör att Subarus DNA kommer ut till kunderna. Med en kundbas som är utspridd över ett stort geografiskt område, är fördelarna med en popup-butik uppenbara. Mobiliteten gör att Subaru kan stärka sitt varumärke där som det är relevant. I landsortsbyn, på fjället, på vildmarksevenemang och bilutställningar.
Subaru har nått stora framgångar med att träffa rätt offroad-sement på Norges många skidorter. Och efter att ha varit landet runt i över ett år är effekten tydlig: Expedits lösning har optimerat antalet provkörningar med precis de bilmodeller som marknadsförs i popup-butiken.