Ilva Living – rum för inspiration

Ilva är en av Danmarks ledande kedjor inom heminredning. I takt med att danskarna också har börjat köpa möbler och inredning på nätet förvandlas de fysiska heminredningsbutikerna till upplevelseställen som ska ge mer inspiration än försäljningsställen.

Därför är den traditionella uppdelningen i avdelningar på väg att dö ut i moderna inredningsbutiker. De olika produkterna och varorna visas i det sammanhang de ska ingå i och presenteras därför som helheter istället för i kategorier.
Det är också kärnan i Ilva-kedjans Living-koncept, och butiken i Ålborg får agera testbutik innan konceptet får en komplett lansering.
Expedit har samarbetat med Ilva för att uppnå rätt look, rätt stämning och de optimala materialen som avspeglar tid och tendenser.

De två kuberna vid huvudingången är ett bra exempel på en övertygande och kreativ lösning som skapar inspiration och signalerar att allt är möjligt. En extra bonus är att man kan se rätt in i den översta kuben från 1:a våningen, där man hittar merparten av Ilvas möbler.

På min tur runt i butiken presenterar Ilva mig för inspirerande inredning med nordiska färger och material som ska ge mig lust att köpa och ge mig bra idéer att ta med hem.

Det nya inventariekonceptet är vitt, lätt och bygger på en smal stålprofil så att det framhäver produkterna. Ibland är stålet kombinerat med råa plywoodlådor för exponering av fokusvaror.
 
På belysningsavdelningen är konceptet omvänt och alltså svart, så att det träder i bakgrunden. Här är belysningen mer punktvis så att man kan fokusera på hur de enskilda lamporna lyser.

På första våningen har Ilva valt att skapa en rymlig känsla, vilket inte alltid är fallet i inredningsbutiker. Det ger mig överblick och plats att föreställa mig hur möblerna skulle kunna placeras i mitt eget rum. Mellan möblerna hittar man återigen Expedits inventarier – här för exponering av komplementvaror – kuddar, plädar, vaser, underhållsprodukter etc.

”Vid öppningen i Ålborg stod det 600 kunder i kö. Vi hade den vildaste helgen i Ilvas historia, men det intressanta är att vi håller farten uppe – butiken går hela tiden över förväntan”, ler Hanne Holm Nørgaard, konceptchef på Ilva. 
”Men vi strävar vidare, så just nu håller vi på att införa delar av konceptet i vår butik i Malmö.”