Expedit skapar shop-in-shop lösning till Tikkurila

I slutet av 2016 levererade vi i samarbete med Tikkurila och Scandinavian Retail Center (SRC) en shop-in-shop-lösning till varumärket Alcro, som har utvecklats för utvalda återförsäljare i Sverige.Tikkurila är den ledande tillverkaren av målarfärg i Norden och Östeuropa samt Ryssland. De är särskilt kända för sina högkvalitativa ytbehandlingar och sin expertservice som säkerställer den bästa tänkbara kundupplevelsen på marknaden. Det speciella med den levererade shop-in-shop-lösningen är de många funktionerna som gör kundens upplevelse till något alldeles extra. Bland annat kan man få hjälp med att välja rätt färg till såväl inomhus- som utomhusprojekt. Utöver detta har man skapat ett supportområde där man som kund kan arbeta med stora och små prover, en vägg som visar upp videor med inspiration till renoveringar samt ett hyllsystem som ger stöd under säljprocessen så att man får rätt produkt i rätt ögonblick. I en intervju med Henrik Svantesson, som är chef för Store and Retail Concept hos Tikkurila, går vi in på förväntningarna och syftet med den nya butiken: "Vi vill skapa ett starkare varumärke på golvet, vara de bästa på marknaden när det gäller butiksinredning och öka försäljningen med hjälp av våra lojala och duktiga medarbetare i butikerna." 

Henrik Svantesson är särskilt stolt över de olika modulernas och inventarielösningarnas gemensamma uttryck och det ökade fokuset på försäljning och support som vi tillsammans har skapat i konceptet. SRC har haft fokus på utvecklingen av konceptet, att utarbeta säljrapporten samt bilder Vi har däremot tillverkat, testat prototyperna och ritat butiken före ombyggnaden. Valet av oss som samarbetspartner kommer sig av ett solitt samarbete mellan Tikkurila och Expedit. Henrik Svantesson fördjupar: "Vi valde Expedit som samarbetspartner på grund av deras stora kunskap och erfarenhet. Vi hade en bra dialog om processen före lanseringen, vilket löste en massa problem innan de uppstod".  Framtidsplanerna är enkla. 2017 är målet att rulla ut 16 shop-in-shop på marknaden, som showroom. Därefter kommer de att lyssna till hur det nya konceptet blir mottaget, så att deras 80 butiker kan få en ombyggnad under 2018. Vissa större än andra. Vi ser fram emot att se vilka möjligheter detta leder till för Expedit.

Klicka på de små bilderna för att se dem i en större version