På bara en vecka hade 300 Lindexbutiker ”LINDEX BEAUTY” på plats.

Ett unikt och uppfinningsrikt materialval gav ett exklusivt uttryck och en ekonomisk fördel
Modekedjan Lindex som har över 490 butiker fördelade i Norden, Baltikum, Saudiarabien, England och Bosnien, lanserade under förra året sitt egna skönhetssortiment ”LINDEX BEAUTY”, ett inspirerande sortiment som passar Lindex målgrupp och stärker varumärket.

Den kretiva processen gällande design och uttryck utvecklade Lindex tillsammans med en engelsk designbyrå som också producerade en första prototyp och ritningsunderlag inför upphandling.

Expedit shop solutions - Lindex Beauty
 


Det var viktigt för Lindex att ”LINDEX BEAUTY” presenterades på ett exklusivt men samtidigt kostnadsmedvetet sätt och var logistiskt hanterbart med tanke på den omfattande distributionen.
En offertförfrågan skickades ut till olika butiksleverantörer – bland annat Expedit.

För Expedit är det viktigt att optimera alla processer i ett tätt samarbete med kunden, allt från t.ex. konstruktion, materialval till montering. Därför var den första utmaningen att hitta rätt material till rätt komponent som hade det rätta, exklusiva uttrycket utan att bli för dyrt. Därefter var det viktigt att tänka på logistiken. Möblerna skulle tas emot av butikspersonalen runt om i butikerna, och därför fanns det krav på den fysiska utformningen och att den var praktisk med avseende hopsättningen.

Expedit shop solutions - Lindex Beauty

Expedit lyckades vinna upphandlingen med ett uppfinningsrikt materialval och en enkel monteringslösning och bra logistik. Processen är ett bra exempel på den flexibilitet och kreativitet som Expedit arbetar med.


Den omfattande lanseringen utfördes med de stordriftsfördelar vi har i produktionen. Det innebar att ca 300 Lindexbutiker var klara för lansering på en vecka. Därefter har fler butiker lanserat konceptet och idag erbjuder ca 350 Lindexbutiker ”LINDEX BEAUTY ” till sina kunder.